Andrej Đerković
Tabernakul
(2013-2019)
TABERNAKUL (lat. tabernaculum – šator, ili hrv. svetohranište)
Kao i u liturgijskom redoslijedu, fotografisana mjesta se u ovom postavu gledaju kao svetohraništa, mjesta “molitve i štovanja” suvremenog društva.
U ovoj seriji, selektovana mjesta preuzimaju euharističku ulogu središnjih mjesta susreta, molitve i štovanja, gradova koji predstavljaju centre društvenih promjena u prošlom stoljeću, gradova (Barcelona, La Habana, Istanbul, Paris, Nürnberg, Zürich, Kyiv) koji su (pro)živjeli različite društvene pokrete čije se nazivlje završava sa sufiksom “izam”… fašizam, komunizam, terorizam, populizam i na kraju, kapitalizam.
Ta mjesta, većinom centralni trgovi korišteni su (koriste se) kao svetohraništa različitim ideologijama i društvenim sustavima koji su dominirali kroz modernu istoriju. Dvojako značenje riječi svetohranište, prokazuje amalgam između čuvanja (hranjenja) nečeg sakralnog i idolopoklonstva (duhovnog hranjenja) opstojanjem određene osobe ili ideje.
Tabernakul u religijskoj ikonografiji označava prostor gdje se čuvaju posvećene hostije ili prosfore, koje imaju ulogu “hrane za dušu”, odnosno duhovne hrane. U suvremenoj socijalnoj ikonografiji, ta duhovna hrana oblačila je kroz istoriju raznovrsne odore, te je shodno geografskoj i vremenskoj pripadnosti, diktirala određeni društveni sustav koji je neovisno od svoje doktrine ili tipologije društvenog pokreta, uvijek bio tragičan.
Ova serija fotografskih triptika pokazuje trgove kao oltarne menze poimanja društvene svijesti i ideologija, te ih svojom ikonoklastičkom direktnošću i prazninom, konfrontuje sa izvornom psihologijom mase. Svojim kritičkim osvrtom, fotografije propituju ljudsko ponašanje tokom konvergencije u navedenim socijalnim sustavima.
Taksim Meydanı, Istanbul, 2013
Zeppelinhaupttribüne, Nürnberg, 2015
Place de République, Paris, 2015
Plaça de Sant Felip Neri, Barcelona, 2016
Paradeplatz, Zürich, 2016
Plaza de la Revolución, La Habana, 2016
Maïdan Nézalejnosti, Kyiv, 2017
Fotografije iz ciklusa “Tabernakul” se nalaze u fundusu Historijskog Muzeja Bosne i Hercegovine.