Predizborna mapa

Prvi je dan zvanične predizborne kampanje za Opšte izbore u Bosni i Hercegovini, a da nezvanična traje odavno potvrđuje i monitoring Transparency Internationala (TI BiH) proveden u protekla dva mjeseca u medijima i na terenu.

Osim što je uočeno da su političke stranke znatno ranije počele održavati predizborne skupove – najveći broj je održala SDA, a na velikom broju skupova primijećeno je učešće zaposlenih u javnih institucijama, čak i policijskih službenika – posmatrači su u prethodna dva mjeseca zabilježili 1.340 primjera neregularnosti.

Od prvog jula TI BiH je Centralnoj izbornoj komisiji uputio 36 prijava zbog preuranjene kampanje, kršenja Zakona o finansiranju političkih partija i zloupotrebe javnih resursa, a CIK je prve prijave odbacio jer se zabrana zloupotrebe javnih resursa odnosi samo (!) na period zvanične izborne kampanje koja je započela danas, tako da će sve neregularnosti iz prethodnog perioda proći nekažnjeno. CIK je po 8 prijava izrekao sankcija zbog preuranjene kampanje.

Kako Bosna i Hercegovina, za razliku od zemalja okruženja, nije uvela ograničenje javne potrošnje u predizbornom periodu, što je ključni resurs koji se zloupotrebljava za kupovinu glasova i promociju kandidata, TI BiH je objavio online mapu predizbornih radova čiji je početak ili završetak promovisan u proteklom periodu.

Od 1. jula ove godine u Bosni i Hercegovini započeto je 249 javnih radova vrijednih 845 miliona KM, dok je završeno ukupno 227 radova vrijednih 175 miliona KM. Transparency International navodi da je ukupna vrijednost javnih radova tokom jula i augusta ove godine već premašila godišnju vrijednost svih radova ugovorenih u cijeloj prošloj godini, podaci su Agencije za javne nabavke.

U posljednje vrijeme svjedočimo i “novoj” praksi – predstavljanju planova gradnje infrastrukturnih objekata za koje još nisu pokrenute procedure, a samo u prethodna dva mjeseca vrijednost ovih “obećanih” projekata je preko 500 miliona KM.

Posmatrači TI BiH zabilježili su značajno povećanje izdataka na ime jednokratne pomoći što se ocijenjuje kao “indirektna kupovina podrške birača javnim sredstvima”. Tako je od 1. jula kroz jednokratna davanja svih nivoa vlasti građanima podijeljeno preko 200 miliona KM, a najznačajnija su izdvajanja entitetskih vlada od preko 100 miliona za jednokratnu pomoć penzionerima, borcima, mladima i socijalnim kategorijama.

To uključuje jednokratne subvencije struje od 100 KM za 70.000 korisnika u FBiH, 100 KM pomoći Vlade Tuzlanskog kantona penzionerima, 100 KM pomoći vlade Hercegovačko-neretvanskog kantona nezaposlenima, pomoć opštine Prnjavor mladima za odlazak na ekskurziju, jednokratnu pomoć medicinskim radnicima u Banjaluci, Drvaru i Prijedoru. Zabilježeno je i 17 slučajeva povećanja plata zaposlenima u javnom sektoru kao i 41 primjer povećanog zapošljavanja u javne institucije i preduzeća.

Transparency International BiH već dugo upozorava da se izborna kampanja vodi javnim sredstvima, a jedan od skorijih primjera je plaćena promocija dokumentarnog filma „Od vizije do pobjede“ koji emituje RTRS, te postavljanje bilborda sa likom direktora UKC-a RS Vlade Đajića koji je i kandidat za narodnog poslanika. Isti slučaj su i plaćeni bilbordi JU “Nacionalni park Drina” na kojima se promovira direktor ove ustanove Radomir Pavlović koji je također kandidat za poslanika. Oba slučaja su prijavljena CIK-u.

TI BiH u proteklom periodu bilježi i primjere zloupotrebe javnih događaja koji se koriste za promociju stranaka i kandidata. I ova je “pojava” zabranjena zakonom samo u vrijeme zvanične izborne kampanje. Posmatrači TI BiH pratili su 350 javnih događaja u organizaciji institucija, na 67% prisustvovali su kandidati na izborima. 32 slučaja neregularnosti odnose se na koncerte koje su organizirale lokalne zajednice a na jednom u okviru „Zenica Summer Festa“ gradonačelnik Fuad Kasumović držao je političke govore i indirektno pozivao na glasanje.

Na koncertima „Zvorničkog ljeta“ korištena su grafička rješenja u bojama SNSD-a dok je na jednom od koncerata u Banjaluci okupljenima prikazan spot sa ispunjenim predizbornim obećanjima aktuelnog gradonačelnika. U Banjaluci i okolnim lokalnim zajednicama održana je serija manifestacija „Krajiško veče“ na kojima je vršena direktna promocija kandidata SNSD-a. Ove događaje organizirala je agencija koja putem tendera dobija značajna javna sredstva.

TI BiH ističe da svi navedeni primjeri pokazuju da u Bosni i Hercegovini nisu stvoreni uslovi za fer i poštene izbore, jer značajnu prednost imaju kandidati i stranke koji raspolažu javnim resursima.

Bit će zanimljivo pratiti rad posmatrača u narednih 30 dana kampanje, a TI BiH poziva građane da nepravilnosti i zloupotrebe koje uoče tokom kampanje prijave putem mobilne aplikacije Reflektor: Izbori 2022.

TIBiH


Eco: Večni fašizam
Bakotin: Trump i Balkan