Cenzura u Poljskoj

#bananagate naziv je protesta koji je u Varšavi okupio 7.000 ljudi.

Nakon što je prošle sedmice direktor Nacionalnog muzeja u Varšavi uklonio iz muzejskog postava radove poljskih umjetnica, više od 7.000 ljudi okupilo se ispred muzeja na protestima jedući banane i protestujući protiv cenzure.

Protesti nazvani #bananagate bili su reakcija na informaciju da je Nacionalni muzej uklonio video radove tri poljske umjetnice Natalije LL, Katarzyne Kozyra te Aleksandre Kubiak i Karoline Wiktor, radove koji kroz seksualnu tematiku problematiziraju ulogu spola i moći.

Najpoznatiji i najstariji od cenzuriranih, rad Natalije LL iz 1972. godine Consumer Art, prikazuje ženu koja na sugestivan način jede bananu. Rad je duhovit komentar hiperseksualizacije žene i stereotipa koje propagiraju mediji. Kada je prikazan prvi put sedamdesetih, izazvao je različite reakcije dijelom zbog seksualnih konotacija a dijelom jer je ovo tropsko voće u to vrijeme bilo simbol luksuza.

Upravo banana postala je simbolom protesta, na društvenim mrežama ali i ispred muzeja, zahvaljujući kojima su tri sporna umjetnička djela vraćena u stalni postav.

Sve se desilo zbog navodnog anonimnog pisma majke koja je muzej posjetila u društvu sina kojeg su neprimjereni radovi traumirali.

Imajući u vidu “odgovornost” koju muzej ima prema djeci i tinejdžerima, direktor muzeja Jerzy Miziołek je “sporne” radove uklonio i kazao kako će biti zamijenjeni drugim iz muzejske kolekcije.

Ministarstvo kulture poriče umiješanost u ovaj događaj i odgovornost prebacuje na direktora muzeja koji je u njihovoj nadležnosti.

Ovaj slučaj samo je kulminacija cenzure koju u Poljskoj, kako tvrde tamošnji umjetnici, u tišini provodi desničarska vlada izazivajući nesigurnost i strah među umjetnicima. Cenzura pokazuje “novi pravac trenutne vlade koja nas otvoreno konfrontira sa svojom konzervativnom, patrijarhalnom i nasilnom vizijom poljske kulture”, kaže Karol Radziszewski, osnivač Queer Archives Institutea, za portal Hypoallergenic. Aktuelni poljski ministar kulture kazao je u jednom intervjuu kako poljska vlada gradi novu vrstu institucija – koje čuvaju nacionalno sjećanje i koje su domoljubne.

Osim videa Consumer Art cenzurirani su i radovi The Appearance of Lou Salome (2005) Katarzyne Kozyra, urađeno za izložbu u Kunsthalle u Beču i Part XL. Tele Game (2005) rad Aleksandre Kubiak i Karoline Wiktor.