Nosači Beethovenovog klavira

Za transport klavira čuvenog kompozitora bila je zadužena kompanija iz Kenta, Colin Batt Removals.

Kada su Nacionalni muzej Mađarske i EMI tražili firmu koja bi transportovala originalni Beethovenov Broadwood Fortepiano klavir tokom europske turneje 1992. godine, angažirali su porodičnu firmu iz Kenta, Colin Batt Removals. 


Turneja je slavila Beethovenov genij i ideja je bila svirati njegova djela koristeći njegov originalni klavir Broadwood Fortepiano. To je zahtijevalo pažljivu obnovu ovog izuzetnog instrumenta kako bi se postigli prvobitna ljepota zvuka, a nakon restauracije počela je velika turneja po Evropi tokom koje su Melvyn Tan i EMI priredili seriju koncerata koji su slavili muziku i kreativnost Ludwiga van Beethovena. 


Beethoven i dar


1817. godine Broadwood and Sons su bili najveći proizvođači klavira na svijetu, sa sjedištem u Londonu. Te godine je Thomas Broadwood posjetio Beethovena u Beču i nakon što su postali bliski prijatelji, Thomas mu je ponudio na dar jedan od svojih klavira. Nakon povratka u London, Thomas je odlučio pronaći najbolji instrument za svog novog prijatelja.


Kako bi odabrao savršen instrument za maestra, Broadwood je angažovao pet cijenjenih muzičara da odaberu najbolji klavir iz njegove tvornice. Odabrali su 6-oktavni, trožični klavir kojeg su proglasili najboljim klavirom ikada izgrađenim. Prije slanja klavira, Broadwood je ugravirao imena pet muzičara na ploču na klaviru, kao i natpis na drvenom bloku kod čivija koji glasi: 

Ovaj instrument je dar od Thomasa Broadwooda iz Londona velikom Beethovenu. 

Franz Liszt


Nakon Beethovenove smrti 1827. godine, klavir je poklonjen Franzu Lisztu koji ga je čuvao u svojoj biblioteci. Do tada je na njemu već bilo nemoguće svirati i služio je samo kao izložbeni primjerak. Liszt ga je zavještao Nacionalnom muzeju Mađarske u Budimpešti gdje je ostao sve dok muzej nije ostvario namjeru da mu vrati njegov prvobitni sjaj.

Obnova Beethovenovog klavira


Vrijeme i Beethovenovo snažno sviranje ostavili su svoj danak na instrumentu, a to je značilo da su mnoge komponente morale biti rastavljene do osnovnih elemenata da bi se obnovile. Kako bi se sačuvala autentičnost klavira, kad god je to bilo moguće korištene su iste tehnike i materijali koji su korišteni u Broadwoodovoj kompaniji još 1817. godine. Plan je bio da instrument ima isti zvuk i izgled kakav je imao u Beethovenovo vrijeme. Zadatak je povjeren Davidu Winstonu iz Period Piano kompanije a turneja koja je uslijedila pokazala je ljepotu instrumenta. 


Premještanje Beethovenovog klavira


Tokom europske turneje, sigurnost i zaštita klavira su bili iznimno važni. Kako bi ga zaštitili, klavir je bio umotan u zaštitne pokrivače, potom u vazdušastu zaštitnu foliju te smješten u drvenu kutiju koja je potom zaštićena metalnim spremnikom. Metalna kutija je zatim pričvršćena za pod kamiona. Sva ova dodatna zaštita učinila je klavir vrlo teškim i glomaznim za premještanje, što je iziskivalo da se osmisli i izradi specijalna oprema za transport.


Slavljenje Beethovenove muzike i njegovog klavira


Kako bi proslavili oživljavanje ovog klavira, Melvyn Tan, pod dirigentskim vodstvom Rogera Norringtona, je izveo nekoliko koncerata širom Europe – u Beču, Bonnu, Bathu, Londonu i Budimpešti. Osim toga, snimio je šest bagatela u Ford Abbeyju za EMI ovjekovječivši genij velikog kompozitora na izvornom instrumentu na kojem je muzika i komponovana. 


Zaposlenici Colin Batt Removalsa navode da su ponosni što su ovaj neprocjenjivi instrument nakon 175 godina vratili u Englesku. «Pretpostavljamo da ovaj klavir više nikada neće ići na slično putovanje, tako da smo možda i posljednji nosači klavira koji su ikada bili u prilici dotaći ovaj poznati muzički instrument. To je prava čast i velika ostavština za nas», kazali su nosači Beethovenovog klavira modernog doba.

Sidran: Tuga
Krmpotić: Ako Tebe znam
Stefanović: Reč o promaji