Milioni za umjetnice

Više od dvije decenije Anonymous Was a Woman podržava nedovoljno priznate umjetnice starije od 40 godina.

Prije 22 godine, na njujorškoj umjetničkoj sceni pojavio se donatorski program Anonymous Was a Woman, nazvan misterioznim jer je ime donatora koji je osiguravao sredstva dodjeljivana nedovoljno priznatim umjetnicama starijim od 40 godina, donedavno bio nepoznat.

Polovinom ovog mjeseca 77-godišnja fotografkinja Susan Unterberg otkrila je da stoji iza ove inicijative koja je do sada osigurala više od 5,5 miliona američkih dolara za više od 220 umjetnica. Deset umjetnica svake godine dobije na svoje bankovne račune 25.000 američkih dolara. 

“Pravo je vrijeme da žene govore, a i zreo je politički trenutak da se naglasi važnost umjetnosti, što aktuelna administracija ne prepoznaje”, kazala je Unterbergova za Artnet, kazavši kako je iz vlastitog iskustva potpuno svjesna prepreka s kojima se suočavaju umjetnice širom svijeta. 

“One nemaju izložbe često kao muškarci, njihovi radovi nemaju iste cijene a vremenom – to se ne mijenja”, kazala je za New York Times fotografkinja čiji se radovi danas nalaze u nekoliko velikih muzejskih kolekcija poput Metropolitan Museum of Art ili Museum of Modern Art. 

Upravo da njen umjetnički rad ne bi bio posmatran iz pogrešne perspektive, Unterbergova je anonimnost uspješno čuvala više od dvije decenije. Naslijeđe od oca iskoristila je za pokretanje inicijative Anonymous Was a Woman kada je 1996. godine National Endowment for the Arts ukinuo individualne grantove umjetnicima. (Trumpova administracija ove godine ukinula je sva sredstva ovoj državnoj agenciji za umjetnost kao i agenciji za obrazovanje i istraživanje te muzejima i galerijama.)

Naziv inicijative Anonymous Was a Woman referira na esej Vlastita soba Virginije Woolf, jedan od najutjecajnijih tekstova feminističke književne kritike, kojim se odaje priznanje slikaricama iz prošlosti koje svoje radove nisu potpisivale kako bi njihovi radovi bili ozbiljno shvaćeni.

Prema statistikama National Museum of Woman in the Arts, iako žene čine 51% vizuelnih umjetnika današnjice, zarađuju 20% manje od muškaraca, a njihovi radovi čine samo 3-5% stalnih muzejskih postavki u Sjedinjenim Državama i Evropi, 34% u Australiji.

Iako je finansijska podrška inicijative Anonymous Was a Woman bez sumnje bila iznimno značajna primateljicama donacija, ne treba zanemariti možda i važniji aspekt nagrade – ohrabrenje i podršku za nastavak umjetničkog rada.

Sidran: Tuga
Krmpotić: Ako Tebe znam
Stefanović: Reč o promaji