Imširević: 400 riječi o odlukama

Nedjeljni komentar

Na naše odluke utiču iskustvo, znanje, želje, okruženje, utiču tradicija, vjerovanja, strahovi… Jedna od najpoznatijih bajki je ona o djevojčici koja donosi odluku. Crvenkapica odluči prekršiti majčine upute i promijeniti put. Odabir je dovede do utrobe vuka, a nas do „pouke“ koja tvrdi da pogrešna odluka može biti pogubna. Prva lekcija o – poslušnosti. 

Potom dođe Hamlet. To je onaj momak čijeg oca ubiju, mati mu se uda za očevog ubicu, pa je junak razapet između brojnih odluka. Osvetiti se ili ne, ubiti se ili ne… Tegoba donošenja odluka postaje jasna pogledate li veznik „ili“ koji, gle slučajnosti, podsjeća na vagu. Način na koji donosimo odluke gradi, ili bar utiče, na naš karakter, a karakter je, tvrde dramaturške knjige, ono iz čega se pojavljuje naša sudbina. Hamletov karakter onemogućava sretniji kraj.

On je neodlučan, uplašen, emotivan, razmažen, lijen – njegovo nedjelovanje i samodestrukcija su logičan ishod. Zamislite na trenutak, recimo, Richarda III na Hamletovom mjestu. Dilema riješena u prvoj minuti drame, ratoborni Richard, taj „šarmantni varvarin“, odluke donosi bez straha. Oca bi osvetio u prvom prizoru prvog čina, a „biti ili ne biti“ ne postoji u njegovom mozgu.

Šezedesetih godina u USA se pojavila zabavna emisija „Let's make a Deal“, jedan od kreatora je bio Monty Hall, pa je po njemu i nazvan eksperiment o donošenju odluka. Naime, u pomenutoj emisiji gledalac bi bio doveden pred troja vrata i bilo bi mu ponuđeno da izabere jedna od njih – A, B ili C. Voditelj bi prije toga objasnio da se nagrada (skupocjeni auto) nalazi iza jednih od vrata, a iza drugih su – koze. Gledalac bi izabrao, recimo, vrata B, a voditelj, koji zna gdje se krije nagrada, ponudio bi „deal“. Otvorio bi, recimo, vrata A, pokazao kozu iza njih, a onda upitao gosta/takmičara da li ostaje pri svojoj odluci ili bi da je promijeni i otvori vrata C. Tu dolazimo do „otkrića“ koje su, ponudili matematičari.

Proučavajući ovaj jednostavni zadatak dokazali su da je mnogo veća vjerovatnoća da ćete pobijediti ako – promijenite prvobitnu odluku. Jer, kažu oni, jednostavno je. Na početku su vaše šanse 1 naprema 3, a nakon što voditelj otvori jedna vrata i ponudi vam promjenu odluke, vaše šanse su 2 naspram 3.

Umjesto koza i automobila, iza vrata postavite ponuđene vam stranke i političare. Dokazano je da smo prošli put „otvorili pogrešna vrata“, a nauka tvrdi – promijenite svoj prvobitni izbor i odlučite se za PRAVI IZLAZ. Dosta je bilo koza!