T. Vignjević i B. Alić, foto: Dženat Dreković/JFS

Stara ljubav u novom formatu

Besplatno online izdanje XX4. Jazz Festa Sarajevo 2020 od 19. do 21. novembra

Pomisao na stotine ljudi u zatvorenom, bez zaštitnih maski i preporučene distance na koncertu ili pozorišnoj predstavi izaziva nelagodu, a pomisao na gledanje koncerata uz fizičku distancu, pod maskama i uz sve druge mjere predostrožnosti, još i veću.

Iako pandemija određuje gotovo sve aspekte naših života, ne mora u potpunosti ukinuti sve draži koncerata i predstava, iskustva umjetnosti. Mada su se brojni živi prenosi koncerata na društvenim mrežama u proteklim mjesecima pokazali kao „iznimno nezanimljiv način muziciranja i vjerovatno najdosadnija prezentacije muzike uopšte”, kako je pisao u tekstu Cirkus u doba korone Edin Zubčević, direktor sarajevskog Jazz Festa, ovaj je međunarodni muzički festival za svoje 24. izdanje otišao korak naprijed kako bi publici ponudio premijernu i raznovrsnu muziku. S obzirom da se koncerti dešavaju bez publike, koncertne dvorane nisu nužno mjesto za održavanje koncerata.

Jazz Fest je ove godine svoje koncerte organizirao u muzejima, od berlinskog muzeja Pergamon i spektakularnih Babilonskih vrata, preko njujorške MoMA-e PS1 – Muzeja savremene umjetnosti, jerusalemskog Muzeja Izraela, do sarajevskog Muzeja ratnog djetinjstva i Vijećnice, ali i u prostorima koji su važni za muziku danas – studija EastSide Sound u New Yorku u kojem su nastali brojni albumi različitih savremenih američkih i svjetskih izvođača do amsterdamske koncertne dvorane Bimhuis koju mnogi smatraju jednim od najboljih i najvažnijih prostora za kreativnu muziku u Evropi danas.

Detaljan program festivala možete pogledati na ovom linku, ali ćemo spomenuti da će festival od 19. do 21. novembra premijerno predstaviti muziku iranskog virtuoznog svirača i improvizatora, majstora tradicionalne perzijske muzike i gremijevca Kayhana Kalhora. Svjetsku premijeru imat će i duo gitarista Mary Halvorson i Milesa Okazakija, po prvi put na festivalu „nastupa“ i američki trubač i vokalista iračkog porijekla Amir ElSaffar, kao i izraelski umjetnik rođen u Dagestanu Mark Eliyahu, dok Nils Wogram i Dejan Terzić predstavljaju zajednički projekat.

Jazz Fest je sarađivao sa različitim umjetnicima na realizaciji programa, pa je između ostalih njujorške programe snimao Adrien H. Tillmann, a berlinski koncert Beat Halberschmidt. Obim aktivnosti ilustrira i činjenica da je na realizaciji zvuka ukupno radilo deset majstora zvuka, uključujući Marca Ursellija, dobitnika Grammyja za nekoliko albuma, i Johannesa Wohllebena, ton majstora njemačkog studija Bauer iz Ludwigsburga.

Bosanskohercegovački tim je ipak iznio najveći dio posla, zajedno sa muzičarima i tehničarima koji su u međuvremenu preživjeli koronu, neki su ozdravili a neki su još uvijek u izolaciji. Cjelokupan koncertni program prošao je kroz Mezzar Studio Enesa Zlatara uz grafičku podršku Ajne Zlatar. Enes Zlatar se u ovogodišnjem izdanju Jazz Festa pojavljuje kao snimatelj, montažer, režiser, koproducent i realizator kompletnog programa Sevdah na distanci u čijoj su realizaciji učestvovali i ton majstor Eric Bajramović i kamerman Emir Džanan.

Poseban festivalski program Sevdah na distanci posvećen je bh. muzičarima i muzici iz Bosne i Hercegovine. Adis Sirbubalo otvorit će festival klavirskim solo koncertom, vokalistica Tijana Vignjević i violončelistica Belma Alić nastupit će drugog dana festivala, dok će Zanin Berbić i Adis Sirbubalo premijernim predstavljanjem dua zatvoriti XX4. Jazz Fest Sarajevo. Sa Muzejom ratnog djetinjstva Jazz Fest je ostvario posebno uspješnu saradnju pa je ovaj muzej jedini prostor u kojem su realizirana dva koncerta. Program Sevdah na distanci imat će i svoje TV premijere u programu Face TV, svaku večer u 23.00.

Iako je sarajevski festival planiran u većem obimu, po broju koncerata i učesnika, epidemiološke restrikcije uticale su na putovanja, snimanja, posjete kulturnim događajima, desile su se u međuvremenu Jazz Festu i neplanirani, neobjašnjeni ali ne i iznenađujući budžetski rezovi od prvog čovjeka kulture Kantona Sarajevo. Bilo je važno festival organizirati i ovaj put uprkos okolnostima a ne zahvaljujući njima, i ovaj put bez programskih i produkcijskih kompromisa. Koncerti su snimani u 4k rezoluciji, traju od 30 do 40 minuta, donose svjetske premijere nove muzike, pri tome su besplatni i u njima možete uživati u papučama. Koncert na distanci nije zamjena za koncert s publikom, ali je zgodna alternativa i trenutno rješenje do naredne godine kada će u prvoj sedmici novembra biti održan, nadamo se pred publikom, jubilarni 25. Jazz Fest Sarajevo.

Do tada, na webu, YouTube kanalu i Facebook stranici Jazz Festa možete potražiti dašak normalnosti koji će spomenuti koncerti unijeti u naše domove. Nakon festivala, program Sevdah na distanci će biti objavljen kao serija od tri albuma koji će svoje online izdanje imati krajem mjeseca. Svi koncerti ovogodišnjeg Jazz Festa ostat će trajno online ne samo kao audio-video zapis koncerta za publiku bez publike već i dokument vremena u kojem se XX4. Jazz Fest Sarajevo održao i vremena u kojem živimo.

Zlatar: Recepti iz prošlosti
Diklić: Plavi kit
Drvena revolucija