Champs-Élysées – vrtovi umjesto asfalta

Avenija Champs-Élysées najpoznatija je pariška avenija koju je 1667. godine osmislio André Le Nôtre, pejzažni arhitekt kralja Luja XIV. Zamisao je bila da ova skoro 2 kilometra duga Avenija bude nastavak vrtova koji se protežu od palate Tuileries na obali rijeke Seine. Avenija je završena 1709. godine, a ime je dobila po grčkim Elizejskim poljima, raju za pravednike u kojem im se nudi obećanje vječne zabave.

Tokom 2019. godine najavljen je ambiciozan projekat obnove ove Avenije kako bi ova centralna gradska arterija i saobraćajnica koja povezuje Trijumfalnu kapiju (Arc de Triomphe) i Palace de la Concorde (Trg sloge) bila pretvorena u jedan, prema riječima gradonačelnice Pariza Anne Hidalgo, “izuzetan gradski vrt”.

Naime, gradonačenica je nedavno odobrila incijativu od ukupno 250 miliona eura kojom je planirano da Champs-Élysées do 2030. godine postane ozelenjeni prostor s reduciranim obimom saobraćaja i s dodatnim sadržajima namijenjenim pješacima. Obnova bi trebala da se odvija u dvije faze kako bi aktivnosti na dijelu Place de la Concorde, najvećem pariškom trgu, mogle biti okončane prije Olimpijskih igara kojima će Pariz biti domaćin od 26. jula do 11. augusta 2024. godine.

Gradske vlasti se nadaju da će šema koju je dizajnirala francuska arhitektonska firma PCA-Stream, na čelu s njenim osnivačem Philippeom Chiambarettom, omogućiti da Avenija postane ekološki prihvatljiviji prostor u kojem se vodi više računa o potrebama šetača i pješaka.

Poznato je također da turisti posjećuju ovu Aveniju daleko više nego sami Parižani koji, kako pokazuju ankete, smatraju da je grad previše zagađen i preskup, a čak 30% Parižanki i Parižana se ne slaže s tvrdnjom da je Champs-Élysées najljepša avenija na svijetu nego se pokazalo da stanovnici Pariza smatraju da je Avenija, koja je sve više preplavljena turistima i automobilima, nedostupna građanima Pariza.

Stoga, predviđeno je zatvaranje četiri od osam saobraćajnih traka koje prolaze Avenijom, kojom u toku jednog sata prođe u prosjeku 3.000 automobila, kao i sadnja drveća i biljaka kako bi se u ovom dijelu grada poboljšao kvalitet zraka i kako bi se Avenija učinila dostupnijom i primjerenijom originalnoj namjeni kao mjestu okupljanja ne samo turista nego i Parižana.

U nastojanju da se Pariz dodatno ozeleni i da se poboljša kvalitet zraka i u drugim dijelovima grada, uz ove aktivnosti vezane za Champs-Élysées trenutno se i u 17. pariškom okrugu dovršava uređenje dijela Parka Clichy-Batignolles – Martin-Luther-King u kojem će na površini od 800 metara kvadratnih biti zasađen urbani voćnjak – zasad najveći u francuskoj metropoli.

Aktivnosti na sadnji i uređenju ovog voćnjaka u parku koji inače pokriva površinu od 10 hektara i nalazi se u neposrednoj blizini novootvorene stanice Porte de Clichy pariške podzemne željeznice, kao i zgrade pariškog suda (Tribunal de Paris) koju je projektirao italijanski arhitekt Renzo Piano, provode se pod vodstvom Jacqueline Osty, dobitnice nacionalne nagrade za urbanizam za 2020. godinu (Grand Prix 2020 de l'urbanisme).

Voćnjak će činiti ukupno 58 voćaka, a u ovom dijelu parka također će se uzgajati maline i jagode. Posađena stabla visoka su između 1,80 i 2 metra te se očekuje da će plodove početi davati za dvije godine kada će biti organizirana prva berba, a stanovnici ove pariške četvrti imat će mogućnost učestvovati u aktivnostima na održavanju voćnjaka koje će voditi institucije specijalizirane za urbanu poljoprivredu.

Nakon zastoja uzrokovanog pandemijom, u Parizu se tako ponovo provode aktivnosti koje imaju za cilj povećanje broja zelenih površina u gradu, a prema riječima gradonačelnice Pariza “građani trebaju biti u fokusu svih napora koji se poduzimaju u cilju osiguranja ekološki održive budućnosti”.

VD NOMAD