foto: Dženat Dreković/JFS

Karavdić: Festival u Sarajevu

Čini se da je sve spremno.

Emile i Théo su stigli u Sarajevo, Damirov bend je na probi u Narodnom pozorištu, tri koncerta su rasprodata još u ponedjeljak. Ostalo je tek nekoliko sati do otvaranja Jazz Festa Sarajevo 2023 kad će festival zvanično početi iako je nama počeo u nedjelju kada su stigli prvi gosti.

Ovo je moj 21. festival. Prvih godina redovno je padao snijeg, magla je bila naša noćna mora jer svi muzičari dolaze avionima. Posljednjih godina više nema snijega, sunčano je i toplo, ali i dalje gledamo u nebo. Sada vjetar zatvara aerodrome, odgađa letove, pa je stranica vremenske prognoze i dalje stalno otvorena. Ona koju prate piloti, ali i ona koja nam se kroz godine pokazala najpouzdanija. Od viška glava ne boli.

Festival će večeras u 19.30 otvoriti svjetska premijera dvojice francuskih virtuoznih instrumentalista. Jedni od uzbudljivijih i značajnijih muzičara svoje generacije, po mišljenju umjetničkog direktora festivala, prvi put će svirati zajednički koncert i to upravo u Sarajevu. Nakon njih nastupa Damir Imamović sa dva ansambla sa kojima već godinama svira po Evropi a prvi put će svi skupa biti na sceni. Pridružit će im se i Sofia Labropoulou, premijerno će izvesti kompoziciju čiji naziv ne smijem otkriti. To je maksuzija za posjetioce festivala. Kao što će biti i koncertni susret Ivane Đurić i Zanina Berbića. Pripremili su repertoar sevdalinki za dvije violine i glas. Zvuči kao da je koncert klasične muzike. Možda živimo vrijeme kada sevdalinka postaje klasika i izvan granica našeg jezika.

Devetog novembra festival će predstaviti tri koncerta – trio Théa Ceccaldija „Django“ koji svira „muziku koju morate voljeti“, kako je napisao jedan kritičar o bendu koji svira muziku inspirisanu Djangom Reinhardtom i klasicima koje je sam proslavio. Norveški Bushman's Revenge slavi 20 godina rada i dolazi sa novim albumom objavljenim prošlog mjeseca, i taj koncert je rasprodan, a Brian Marsella Trio koji je publika 2019. godine ispratila sa scene ovacijama dolazi sa novom muzikom u okviru trogodišnje rezidencije na našem festivalu.

Narednog dana, program Jazz Festa Sarajevo otvorit će duo Dobrila i Dorian sa novom muzikom baziranoj na makedonskoj tradicionalnoj muzici, potom Nitai Hershkovits koji je 2016. godine održao solo koncert u Vijećnici, jedan od najljepših koje sam slušala. Taj kasni noćni koncert prije sedam godina nakon iscrpljujućeg dana bio je takvo osvježenje i injekcija energije da je i dalje neprevaziđen. Nitaijev novi album bit će objavljen za znameniti ECM upravo na dan njegovog sarajevskog koncerta i to će biti njegovo prvo koncertno predstavljanje.

U Sarajevo se vraća i američki bubnjar Hamid Drake, ovaj put sa italijanskim vibrafonistom Pasqualeom Mirrom. Ponovo ću biti sretna da se svira instrument koji smo prije nekoliko godina morali nabaviti jer isti nije moguće iznajmiti u Bosni i Hercegovini, a onaj koji ima Filharmonija nisu voljni posuditi. Kao ni klavir koji je od kantonalnog novca građana kupljen krajem prošle godine kako bi što veći broj posjetilaca koncertnih programa u Kantonu mogao uživati. Ali klavir stoji u ćošku Narodnog pozorišta i ni Filharmonija ga baš često ne koristi. Čuva se, valjda, poput svilenog veša na dnu ormara za posebne prilike, koje svaki put budu propuštene biti prepoznate kao posebne. Novi klavir će i dalje stajati u ćošku, a slušat ćemo stari instrument koji je svojevremeno za Sarajevo izabrala pijanistica Dubravka Tomšić. Našim gostima i našoj publici je i taj stari Steinway D – izvrstan. Program će u četvrtak zatvoriti Bombino, zvijezda iz Nigera koji će nastupiti u triju, u većem ansamblu ne nastupa i zbog složene političke situacije u ovoj afričkoj zemlji. Podsjeti me to na ratni grafit na zgradi Medicinskog fakulteta: „Zbog zanimljive konfiguracije i još zanimljivije situacije zabranjeno okupljanje ispred KUK-a“.

Miron je jučer poslao video pozivnicu za svoj koncert. Kupa se u ledenom moru Balearskog otočja gdje sada živi, ili se barem meni čini ledenim iz sarajevske perspektive. I on je objavio novi album koji izlazi u petak, a njegov koncert u subotu bit će prvi nastup ovog muzičara kao bendlidera u rodnom gradu. Kada su svirali kratki nastup u okviru muzičke konferencije Beyond Europe Sarajevo 2022 u junu prošle godine njegov kvartet je imao 7 pasoša i državljanstava, od Irana i Kube, do različitih država EU i Bosne i Hercegovine. Osim Miron Rafajlović Quarteta u subotu će nastupiti i austrijski Synestetic 4, a ovogodišnje izdanje festivala zatvorit će septet trubača i autora autentičnog rukopisa Gorana Kajfeša. Bend koji zvuči kao veliki orkestar i muzika savršena za svečanost zatvaranja festivala.

Jazz Fest Sarajevo se ove godine organizira pod motom „susret starih i novih prijatelja“. Ove godine je smjena generacija na Jazz Festu. Stari i novi saradnici. Belma, Dorian, Sejo, Alan, Nejra, Aldin, Zlatan, Dženat, Jasmin, Veldin, Samir, Mirsad i Nijaz su „stari“, Gabrijel je doputovao jučer i odmah je bačen u vatru, prvi put radi na festivalu kao i Iman, Mirza, Asja, Riana, većinom mlađi od festivala, Rifko radi prvi put a Drale je ponovo tu nakon 16 godina – prva slobodna sedmica na beskonačnoj turneji Dubioze Kolektiv. Jakubovići su inače poput Japanaca, nikad ne možete vidjeti samo jednog, uvijek ih je najmanje dvoje pa ove godine imamo Draleta i Asju.

Danas sam ih sve vidjela, podijelili smo planove za ovu sedmicu, rasporede, a narednih dana susretat ćemo se samo dok se mimoilazimo po hodnicima Narodnog pozorišta i Pozorišta mladih, ili dok u mraku iza zavjese slušamo koncerte o kojima smo mislili posljednjih sedmica svakodnevno, i koje pripremamo mjesecima.

Telefoni zvone, mailovi dolaze, avioni slijeću, dan je lijep i sunčan…

Čini se da smo spremni. Festival može početi.

Đana Karavdić


Levy: Poruka Izraela Siriji
Memić: Od Halepa do Šama
Bakotin: Pad kuće Asad